Rosyjska agresja na Ukrainę pokazała jak ważna jest infrastruktura transportowa oraz jak bardzo potrzebujemy poprawy jej efektywności na granicy. Najwięcej do zrobienia mają kolejarze, ale także w przypadku dróg jest kilka istotnych zadań do wykonania. Oto jakie są plany GDDKiA w tym zakresie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że wszystkie instytucje państwowe stanęły na wysokości zadania i w porę zareagowały na nieprzewidywalną sytuację rynkową, związaną ze wzrostami cen i zaburzeniem łańcuchów dostaw po wybuchu wojny za wschodnią granicą. – Celem całej, szeroko rozumianej branży budowlanej jest teraz utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz realizację planów inwestycyjnych. W tym też ogromna rola zamawiającego i inwestora – pisze biuro prasowe GDDKiA.
Jedną z palących z punktu widzenia wykonawców kwestii była oczywiście waloryzacja kontraktów niezbędna w wyniku znaczącego wzrostu cen materiałów i innych kosztów.
Obecnie Generalna prowadzi dalsze rozmowy z branżą na temat kolejnych zmian.GDDKIA podjęła również współpracę z organami odpowiadającymi za przejścia graniczne, w celu usprawnienia dojazdu czy poprawy warunków oczekiwania i dostępu do terminali odpraw. Przykładem takiej współpracy jest porozumienie dotyczące
dróg dojazdowych do Terminala w Okopach zawarte z Wojewodą Lubelskim.Największym zadaniem związanym bezpośrednio z wojną będzie jednak to realizowane w ramach CEF. – Priorytet dla działań na obszarach graniczących z Ukrainą widoczny jest również w naborach prowadzonych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” potocznie zwanym CEF (Connecting Europe Facility). To właśnie w ramach naboru w styczniu br. złożony został wspólny wniosek „ EU–Ukraine Solidarity Lanes. Optimisation and modernisation of transport flows in terms of infrastructure capacity, interoperability and efficiency of the services at the main PL/UA BCPs” – informuje GDDKiA.
W ramach tego projektu po stronie polskiej działania będą wdrażane przez trzy podmioty. GDDKiA zrealizuje S12 na odcinku MOP „Teosin” – Dorohusk (granica państwa); Ministerstwo Finansów (Krajowa Administracja Skarbowa) opracuje aplikację mobilną dla kierowców ciężarówek dedykowaną dla umawiania terminu odprawy granicznej na przejściach granicznych w Dorohusku, Hrebennem i Korczowej; zaś Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych z siedzibą w Chełmie – kompleksową dokumentację techniczną dla budowy terminala drogowego w Okopach. Po stronie ukraińskiej projekt oraz dwóch partnerów: Służbę Celną i Ukravtodor przy udziale CUPT (koordynator projektu) oraz Ministerstwa Rozwoju.
Całkowita wartość projektu to 284,6 mln EUR, z czego koszty kwalifikowalne stanowią 266,7 mln EUR. Komponent samego GDDKiA (S12) to 93,2 mln EUR, z czego koszty kwalifikowane stanowią 76,3 mln EUR. Wkład Unii Europejskiej w drogową część projektu wyniesie 38,2 mln EUR.
– W kontekście Ukrainy warto również wspomnieć, że na początku lutego br. pan Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA, wystąpił do Sekretarza Generalnego CEDR (Conference of European Directors of Roads) Steve'a Phillipsa z inicjatywą powołania Grupy Roboczej w celu udzielenia Ukrainie niezbędnego wsparcia w odbudowie infrastruktury drogowej – dodaje biuro prasowe.